مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

پنجشنبه 22 – جولای

 

روزنامه هشت صبح درمورد برگزاری کنفرانس بین المللی کابل ، نتایج این کنفرانس و پیشرفت های آینده این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

هشت صبح در صفحه اول خود با اشاره به برگزاری و ختم کنفرانس کابل نوشته است که این کنفرانس آخرین شانس برای پیروزی و پیشرفت افغانستان به شمار می رود.

هشت صبح درسرمقاله شماره امروزخود درمورد مسئله خروج نیروهای بین المللی از افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که حالا رقابت بر سر این است که چی کشوری زود تر نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کند.

اما درعین حال مقاله نویس به مشکلاتی نیز اشاره کرده است که می تواند سد راه تامین امنیت شود.

به عقیده مقاله نویس یکی از این دشواری ها، مسئله ایجاد گروه های زیر نام پولیس محلی است.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد دست آورد ها و پیامد های کنفرانس بین المللی کابل تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که برگزاری این کنفرانس و مسایلی که در ان مطرح گردید، کاملا بی بدیل بود.

این روزنامه درعین حال پیام مشرانو جرگه افغانستان را نیز به نشر رسانده که در آن از موفقیت کنفرانس بین المللی کابل سخن زده شده است.

مشرانو جرگه گفته است که مطرح شدن مسئله مصرف کمک های بین المللی از طریق دولت افغانستان یکی از دست آوردهای بود که از این پس پنجاه درصد کمک های جهانی از طریق ادارات دولتی افغان به مصرف خواهد رسید.

روزنامه به تلاشهای صلح در افغانستان نیز توجه کرده و در این میان از خواسته های مردم برای استقرار صلح در افغانستان یاد آوری کرده است.

 

روزنامه خدمتگار نیز درمورد کنفرانس کابل و نتایج ان تبصره کرده و روال کمک های بین المللی را در این راستا مورد بحث و بررسی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که نیاز است تا اعتماد به تصامیم کنفرانس بین المللی کابل حفظ گردد تا بتواند این کنفرانس موثریت لازم را داشته باشد.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد ماموریت مذاکره و گفتگو با طالبان مطلبی را به نشر رسانده است.

خدمتگار با اشاره به جدی شدن مسئله مذاکره با طالبان مسلح و آوردن آنان به زنده گی عادی نوشته است که رئیس جمهور کرزی حالا ماموریت امریکا را به هدف مذاکره با طالبان به پیش می برد.

مقاله نویس گفته است که درهمین راستا حتی امریکا استراتیژی خود را نیز تغییر داده است تا این ماموریت را رئیس جمهور کرزی به پیش ببرد.

 

روزنامه آرمان ملی درمورد ایجاد گروه های ملیشه و مشکلات آن در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس با عنوان برجسته یی پرسیده است، کی پشت نخود سیاه روان است، رئیس جمهور کرزی یا امریکا ؟

روزنامه در ادامه گفته است که همین اکنون کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان به اردو های کوچکی مبدل گشته و مردم از انان به ستوه امده اند و ایجاد گروه های ملیشه نیز به مشکلات خواهد افزود.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد حمایت پاکستان از گروه طالبان در افغانستان تبصره کرده و گفته است که حتی در برابر اعترافاتی که از جانب پاکستانی ها صورت می گیرد، نیز خاموشی اختیار گردیده است.

مقاله نویس با اشاره به اظهارات حمیدگل رئیس پیشین سازمان استخبارات پاکستان که ناتو را رو به شکست خوانده ، گفته است که در برابر این اظهارات هیچ نهادی واکنشی نشان نداد.


July 22nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها